صفحه شخصی مهدی غلامعلی

لحظاتی در ساحل دریای بی کران دانش حدیث....

حدیث مرجع



مجموع: ۶

بازدید: ۵۲۳۴

خبر

حدیث مرجع

ارسال شده در: 25 دی 1393 - 14:39 توسط مهدی غلامعلی

حدیث مرجع

متن سخنان آیت الله العظمی وحید خراسانی

 

صبح روز چهارشنبه، 24 دی ماه 93، توفیق یارمان بود که در دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی جهت دیدار با ایشان حاضر شویم. این جلسه بسیار صمیمی توسط دفتر پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه ارائه گزارش مسئولان پژوهشکده ها در بیت معظم له هماهنگ شده بود. از آنجا که جمعی از اعضای محترم سایت مطالعات حدیثی ـ حضرات حجج اسلام آقایان استاد طباطبایی، استاد مسعودی،استاد پسندیده و راقم این سطور ـ در جلسه حاضر بودند، مناسب دیده شد که سخنان آن مرجع بزرگوار که بسانِ چراغی فروزان در شاهراه پژوهش تابان است در این مجال عرضه شود .

 گفتنی است که در انتقال مطالب سعی شده که هیچ گونه ویرایش انجام نشود و عین گفتار ایشان منتقل شود تا حلاوت درسهای استاد تجدید شود. تنها عناوین در بین قلاب از اضافات نگارنده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

[تمسک به ثقلین]

اهم  مفاهیم از جهت اطلاق کلمه «ما» است.و«ما» مطلق است. و «کل» مضاف شده به «ما» و «کل» از اداة عموم است. وامام[باقر عليه‏السلام] جمع کرده بین اطلاق و عموم وفرموده است:

 كُلُّ ما لَم يَخرُج مِن هذَا البَيتِ فَهُوَ باطِلٌ.

ما نه قرآن را شناختیم و نه روایات را. اگر می فهمیدیم همین روایت را که سندش معتبر است، برای ما برهانی می شد.

اولا قرآن : كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» است.

«ظلمات» جمع محلی به ال است . همه را شامل می شود: ظلمات فکری، ظلمات اخلاقی، ظلمات عملی و... همه اینها مُخرج کتاب است و کتاب هدایت کننده به سوی نور است. منتها کلیدِ کتاب همان است که در روایت متفق الیه « لَن يَفتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ » آمده است که فرمود:« لَن تَضِلّوا بَعدي ما إن تَمَسَّكتُم بِهِما » .

این دو تا از هم جدا شدنی نیست. قرآن منهای سنت ولوی متفرق است و سنت منهای قرآن متفرق است. « لَن تَضِلّوا» با لن نفی ابد شده است که : ما إن تَمَسَّكتُم بِهِما » .

به حدی این حدیث کمر شکن است که ابن حجر شارح صحیح بخاری، فحل الفحول عامه ذیل این حدیث کلمه عجیبی دارد . می گوید: «این حدیث دلالت می کند که تا قیامت در عترت پیامبر یک کسی هست که منضم قرآن باشد» این اعتقاد به امام معصوم است ولی آنها درک نکردند پس گمراه شدند فیضل.

علی ای حال ان شاء الله موفق باشید. اجتماع قرآن و حدیث مثل اجتماع قانون و مفسر قانون است. قانون بدون مفسر ناقص است : لَهُ تُخومٌ، و على تُخومِهِ تُخومٌ، لا تُحصى عَجائبُهُ و لا تُبلى غرائبُهُ.

با تامل در این قرآن،اگر عقلی باشد، ممکن نیست که به این مذهب متمسک نشود و از بقیه مذاهب باطله قطع نشود اگر قرآن« و نزّلنا عليك الكتاب تبيانا لكلّ شي‏ء» است پس می تواند بدون هر چیزی خلافت بلافصل علی بن ابی طالب را هم اثبات کند. قرآن «أفَمَن يَهدي إلَى الحَقِّ أحَقُّ أن يُتَّبَعَ أمَّن لا يَهِدِّي إلّا أن‏يُهدى فَما لَكُم كَيفَ تَحكُمونَ» است.

همه مذاهب اربعه متفق اند که چه کسی فرمود: سلونی قبل ان تفقدونی. و همه قبول دارند که پیامبر فرمود: أنَا مَدينَةُ العِلمِ وعَلِيٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَليَأتِهِ مِن بابِه.

این صحیح بخاری است که می گوید: عليٌّ مِنّي و أنا مِنه‏. این سنت مسلّم است عند الکل.

و آن قرآن است که فرمود: وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم‏. اجماع بر این است که انفس «علی علیه السلام» است. نص صحیح بخاری هم ‏که « عليٌّ مِنّي و أنا مِنه » است.

بنابراین مذهب چهارگانه هم بر خلاف قرآن و هم بر خلاف سنت بخاری عمل کرده اند.

این خدمت شما خیلی با ارزش است. که قرآن شناسانده شود. ولی این کار ممکن نیست الا به وسیله اهل بیت.

[کلام وحیانی]

کلام عقلی اگر وحیانی نباشد ناتمام است. عقل کجا می تواند برسد و آن مبدا عالم را درک کند. شما یک روایت را ببینید « «يا هُوَ، يا مَن لا هُوَ إلّا هُوَ». همه چیز را با هذا و ذالک اشاره می کنند فقط یک چیز با «هو» اشاره می شود که جز اشاره راهی به او نیست.

لذا سوره توحید هم اول می فرماید: «قُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ» بیان امام را هم ببینید: « يا مَن لا هُوَ إلّا هُوَ» یا اینکه«يا مَن لا يَعلَمُ ما هُوَ إِلّا هُو». لذا همه گرفتار توهمند در خدا الا کسانی که متمسک به کتاب و اهل بیت هستند.

همینطور در بقیه ابواب. در مواعظ بحار و اخلاق نگاه کنید. شقّ القمر کرده است. کلمات اهل بیت این چنین است.

[احیای قرآن و روایات]

ان شا الله دو مطلب احیا شود: «قرآن» و «روایات اهل بیت».

احیا هم به ضبط لفظی است و هم به درک معنوی است. ببینید قرآن «عباراتی» دارد ، «اشاراتی»، «لطایف» و «حقایقی» هم دارد. عبارات را عوام، اشارات را علما، لطایف را اولیاء و حقایق را انبیاء درک می کنند.

مخرج الناس من الظلمات الی النور است. همانطور که نور مقول به تشکیک است، ظلمات هم تشکیک بردار است.

[ضرورت پاسخ به شبهات]

این کارِ پاسخ به شبهات خیلی با ارزش است. مخصوصا در این زمان.

یک روایت است که آن روایت هم خودش معجزه است. در روز قیامت فردی را از قبرش بیرون می آورند و بدون آنکه در آن محشر بایستد، ملائکه وی را بر روی بالهایشان حمل می کنند تا به بهشت می رسانند و بدرقه اش می کنند: «فَيَحْمِلُونَهُ عَلَى أَجْنِحَتِهِمْ».اهل محشر همه متحیر می مانند که وی کیست؟ از شهدا است؟ از علماء است؟ و.. گفته می شود که وی شبهات کلام را از ایتام آل محمد (ص) دفع می کرده است: يَقُولُونَ لَهُ مَرْحَباً طُوبَاكَ يَا دَافِعَ الْكِلَابِ عَنِ الْأَبْرَارِ وَ يَا أَيُّهَا الْمُتَعَصِّبُ لِلْأَئِمَّةِ.

قضیه دین مشتمل بر نفی و اثبات است. از اول هم اینگونه بوده است: «لا اله الا الله» یعنی تولی و تبری. اثبات دین و نفی شبهه. هم موانع باید دفع شود و هم مقتضیات باید ایجاد شود. اگر چنین شود اجر شما حساب ندارد.

[نصیحت استاد]

بیانات پیامبر برای عامه یک گونه بوده برای ابوذر یک گونه وبرای علی علیه السلام خیلی متفاوت بوده است. تعابیر هم گاهی انشا است و گاهی وصیت. پیامبر علی علیه السلام را وصیت می کند به تلاوت قرآن و بعد علت آن را هم بیان می کند: « فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوب‏». یعنی همانطور که هر دانه ای را در خاک بکاری فایده ندارد تا اینکه بهار بیاید. بهار این کارها تلاوت قرآن است. علی ایّ حال همه شماها از همین امروز تلاوت قرآن را از اول شروع کنید وبا این نیت بخوانید که ثواب آن را به امام زمان هدیه کنید بعد می بینید که چگونه از جای دیگر هدایت می شوید :

مددی گَر به چراغی نکند آتش طور      چاره­ تیره شب وادی ایمن چه کنم

این کار همراهی با او است. معیت با امام زمان یعنی چه؟ من کان معه کان مع جمیع الانبیاء و الاوصیاء و الائمه.

من شما را دعا می کنم تا توفیق پیدا کنید در این کار مقدس.

 

حاشیه های دیدار:

  1. جلسه در اطاقی حدودا 9 متری برگزار شد که تنها 9 صندلی ساده و یک شکل وجود داشت. برای جمع 7 نفری ما مناسب بود.
  2. آیت الله وحید تنها در جلسه حاضر شدند و هیچ کدام از اعضای بیت در جلسه حاضر نبود.
  3. چهره آیت الله وحید بسیار گشوده و بشاش بود وبا تک تک اعضا احوالپرسی نمودند.
  4. از آنجا که چهار پژوهشکده قرآن، حدیث، کلام و اخلاق گزارش دادند، سخنان معظم له نیز دقیقا در چارچوب این چهار مقوله انجام شد.
  5. جناب حجة الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث، حاضران را شاگردان معظم له معرفی نمود. تقریبا تمام حاضران چند سالی را از درس ایشان بهره برده اند . حجج اسلام استاد طباطبایی و استاد مسعودی  مفتخرند که هر کدام ده سال از درس اصول آیت الله وحید خوشه چینی نموده اند.
  6.  بردن وسایل رسانه ای (ضبط، دوربین و موبایل) به داخل ممنوع بود بنابراین، آنچه در نوشتار فوق آمده تماما در جلسه نگارش یافته است.
  7. از آنجا که آیت الله وحید شمرده سخن می گویند، اکثر مطالب عینا نقل شده است ولی طبیعی است که بخش اندکی ــ شاید 10 درصد ــ منتقل نشده باشد. 

 

نظرات

  1. خ 25 دی 1393 - 15:08

    خیلی ممنون. از امروز صبح قرآن جدید را شروع و به حضرت هدیه کردم

  2. سید مهدی حسینی 25 دی 1393 - 15:48

    با سلام خدمت راقم سطور دکتر غلامعلی زیدعزه ممنونم از ارائه متن خوبتان.

  3. م 27 دی 1393 - 22:35

    با سلام و تشکر فراوان وآرزوی توفیق

  4. مدنی 11 بهمن 1393 - 09:23

    با سلام و تشکر
    گزارش بسیار دلنشینی بود. کاش راویان و رجال عصر حضور نیز همگی با این ظرافت نقل حدیث مینمودند!

  5. اخباری 07 فروردین 1394 - 23:28

    نمره بیست

یادداشت ها

کتاب ها

مقالات